ГАИ предлагают лишить полномочий по проверке товарно-сопроводительных документов у перевозчиков

Минсоцполитики разместило на своем официальном веб-сайте для ознакомления и обсуждения проект Закона "О внесении изменений в некоторые законодательные акты Украины (относительно уменьшения государственного вмешательства в хозяйственную деятельность перевозчиков грузов автомобильным транспортом)".
Данным проектом предлагается лишить работников ГАИ МВД полномочий по проверке наличия у водителей-перевозчиков товарно-транспортных документов и соответствия грузов этим документам. Товарно-транспортную накладную и другие документы на груз планируется исключить из числа документов, которые согласно закону должны иметь и предъявлять (лицам, осуществляющим контроль на автотранспорте) водители.
Соответствующие изменения предлагается внести в законы "О милиции" и "Об автомобильномтранспорте".
Как указывается в пояснительной записке, такое регулирование осталось в отечественном законодательстве как рудимент советского государственного регулирования экономических отношений. Сохранение существующего режима не имеет никакой экономической целесообразности, зато служит почвой для коррупции.


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
(щодо зменшення державного втручання в господарську діяльність перевізників вантажів автомобільним транспортом)


Верховна Рада України постановляє:

I. Внести зміни до Закону України "Про автомобільний транспорт" (Відомості Верховної Ради України, 2001, N 22 (01.06.2001), ст. 105):

1) у статті 48 слова "товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж" виключити.

II. Внести зміни до Закону України "Про міліцію" (Відомості Верховної Ради УРСР, 1991, N 4 (22.01.91), ст. 20):

1) у статті 11 слова "і відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам" виключити.

III. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня наступного за днем його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України у тримісячний термін від дня набрання чинності цим Законом:

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.



* * *
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
(щодо зменшення державного втручання в господарську діяльність перевізників вантажів автомобільним транспортом)"
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо зменшення державного втручання в господарську діяльність перевізників вантажів автомобільним транспортом)" (далі - Законопроект) відповідає задекларованим напрямкам Програми економічних реформ Президента України на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" щодо дерегуляції і розвитку підприємництва та буде сприяти підвищенню рейтингу України за критеріями Світового банку[1].

____________
[1] за критерієм "легкості" ведення бізнесу Україна в рейтингу Світового банку займає 152 місце із 183 країн.

Так, забезпечення національної економіки сучасною широко розвиненою та ефективно функціонуючою транспортною інфраструктурою є одним із нагальних завдань сьогодення. Необхідність внесення змін викликана наявністю у Державній автомобільній інспекції Міністерства внутрішніх справ України (ДАІ МВС) повноважень щодо здійснення безпідставного та тотального контролю за наявністю у водія-перевізника товарно-супровідних документів стала невиправданим обтяженням для здійснення суб'єктами господарської діяльності у сфері надання послуг із перевезень вантажів автомобільним транспортом та містить величезний корупційний чинник.

Необхідність прийняття запропонованих змін пов'язана з тим, що перевірка наявності товарно-супровідних документів і відповідності вантажів цим документам працівниками ДАІ МВС є втручанням з боку Держави у цивільні та господарські відносини, які не стосуються нікого, крім самих учасників цих відносин (перевізника та замовника його послуг - власника товару, що перевозиться).

Існування такого регулювання залишилося у вітчизняному законодавстві як рудимент радянського державного регулювання економічних відносин, що існувало за умови поєднання у особі Держави одночасно основного власника (в т. ч. підприємств, засобів виробництва, товарів народного господарства тощо) і контролера. Законопроектом пропонується скасувати вимогу щодо обов'язкової наявності товарно-супровідних документів та повноваження ДАІ МВС щодо здійснення контролю за наявністю у водія-перевізника товарно-супровідних документів на вантаж і за відповідністю вантажів цим документам.

Збереження існуючого режиму не має жодної економічної доцільності, натомість, слугує підґрунтям для здійснення корупційних вчинків з боку посадових осіб ДАІ МВС. Таке регулювання на даний час стає гальмом для розвитку національної економіки, суттєво перешкоджає забезпеченню підвищення її конкурентоспроможності та інвестиційної привабливості.
2. Мета та шляхи її досягнення

Основною метою Законопроекту є спрощення ведення бізнесу на транспорті через зменшення корупційних чинників в діяльності представників державної влади та обмеження державного впливу на бізнес шляхом скасування вимоги щодо повноважень ДАІ МВС стосовно здійснення контролю за наявністю у водія-перевізника товарно-супровідних документів на вантаж і за відповідністю вантажів цим документам.

Для досягнення цієї мети Законопроектом пропонується внести зміни в законодавчі акти України, якими регулюються відносини в сфері застосування товарно-супровідних документів, - до законів України "Про міліцію" та "Про автомобільний транспорт" - з метою обмеження державного впливу на перевізників вантажів автомобільним транспортом, відповідно до яких скасувати вимогу щодо обов'язкової наявності товарно-супровідних документів та повноваження ДАІ МВС щодо здійснення контролю за наявністю у водія-перевізника товарно-супровідних документів на вантаж і за відповідністю вантажів цим документам.
3. Правові аспекти

Основними нормативно-правовими актами у даній сфері є Закони України:

"Про міліцію",

"Про автомобільний транспорт".
4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація законопроекту не потребує додаткових видатків з Державного бюджету України.
5. Позиція заінтересованих органів

Законопроект потребує погодження з заінтересованими центральними органами виконавчої влади - Мінекономрозвитку, Мінфіном, МВС, Мінінфраструктури, Мін'юстом.
6. Регіональний аспект

Законопроект не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць, не вирішує концептуальні проблеми розвитку регіонів, а тому не потребує погодження з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
7. Запобігання корупції

У законопроекті відсутні правила та процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень, а навпаки, направлений на запобігання вчиненню посадовими особами ДАІ МВС корупційних правопорушень.
8. Громадське обговорення

Законопроект буде оприлюднено на офіційному веб-сайті Міністерства соціальної політики України для громадського обговорення.
9. Позиція соціальних партнерів

Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери.
10. Прогноз результатів

Запровадження проекту Закону забезпечить зменшення державного втручання в господарську діяльність суб'єктів, які здійснюють діяльність у сфері надання послуг із перевезень вантажів автомобільним транспортом, що суттєво спростить ведення бізнесу в цій сфері, сприятиме забезпеченню подальшого сталого розвитку національної економіки, підвищенню її конкурентоспроможності та інвестиційної привабливості і буде сприяти підвищенню рейтингу України за критеріями Світового банку.


Віце-прем'єр-міністр України -
Міністр соціальної політики
С. Тігіпко